Wednesday 7 December 2011

Tak perlu terburu-buru




PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) tidak ‘sekejam’ yang dijangkakan.Meskipun sebelum ini badan induk sukan bola sepak negara itu berkeras agar semua persatuan negeri perlu mendaftarkan pemain-pemain import mereka selewat-lewatnya hari ini, namun FAM meningkatkan mereka agar tidak perlu terburu-buru berbuat demikian.
Mana-mana persatuan bola sepak negeri dan kelab yang tidak sempat mendaftarkan pemain-pemain import mereka sehingga tarikh akhir hari ini bagi membolehkan mereka beraksi dalam Liga Malaysia musim depan, masih boleh melakukannya pada
2 April 2012.
Demikian tegas Naib Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin semalam.
Menurut Hamidin, pasukan bola sepak negeri dan kelab tidak perlu terburu-buru untuk melakukan pendaftaran pemain-pemain import mereka bagi mengelak berlakunya kesilapan dalam pemilihan pemain.
"Adalah lebih elok jika mereka mengambil langkah berhati-hati daripada berhadapan dengan risiko tersalah memilih pemain kerana pengambilan pemain import membabitkan kos yang agak tinggi,” katanya.
Hamidin berkata, semua pasukan yang akan beraksi dalam Liga Malaysia pada musim 2012 telah selesai melakukan pendaftaran bagi pemain tempatan cuma beberapa pasukan yang belum mendaftarkan pemain import.
Katanya, peluang kedua untuk membuat pendaftaran pemain import boleh dilakukan pada
2 April itu secara talian melalui Transfer Matching System (TMS) yang diperkenalkan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).
"Buat masa sekarang FIFA menutup seketika pendaftaran TMS dan akan membuka kembali pada 2 April nanti. Jadi persatuan dan kelab boleh membuat pendaftaran pada tarikh tersebut,” katanya.
TMS diperkenalkan FIFA pada Februari 2008 bagi melicinkan proses perpindahan pemain yang melibatkan 4,600 kelab dan persatuan bola sepak
di seluruh dunia.
Saingan Liga Super dan Liga Perdana musim 2012 dijadualkan bermula pada awal Januari depan.
Sebelum ini, Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) dan Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) meminta FAM agar melanjutkan tempoh pendaftaran pemain import kerana mereka belum bersedia berbuat demikian.

No comments:

Post a Comment